13 Boli cauzate de deficitul de vitamina D: dementa, diabet, depresie, cancer si multe altele

  • 3.2K
  •  
  • 1
  •  
  •  
    3.2K
    Shares

Deficitul de vitamina D este mai frecvent decat credeti. De fapt, este atat de comun incat American Journal of Clinical Nutrition a numit-o o problema la nivel mondial, care este recunoscuta ca o pandemie. Un studiu efectuat in Marea Britanie a aratat ca mai mult de jumatate dintre adultii din Marea Britanie nu aveau suficienta vitamina D, iar in iarna si primavara aproximativ 1 din 6 persoane au o deficienta severa.

Studiile sugereaza ca deficitul de vitamina D poate provoca boli cum ar fi osteoporoza, dementa, diabetul, depresia si chiar cancerul.

Ce este vitamina D si de ce este atat de importanta

Vitamina D este importanta pentru o sanatate generala buna si joaca un rol important in a ne asigura ca muschii, inima, plamanii si creierul functioneaza bine.

Vitamina D este necesara pentru un sistem imunitar puternic. Revizuirea stiintifica a 25 de studii randomizate controlate publicate in BMJ a concluzionat ca suplimentarea cu vitamina D stimuleaza imunitatea si reducerea ratelor de raceala si de gripa.

Corpul nostru poate face propria vitamina D din lumina soarelui, dar multi oameni au un nivel scazut in timpul iernii.

De asemenea, puteti obtine vitamina D din suplimente si o cantitate foarte mica provine de la cateva alimente pe care le consumati, cum ar fi peste, ulei de ficat de peste, galbenusuri de oua si lactate fortificate, cereale si produse din cereale.

Ceea ce face vitamina D unic in comparatie cu alte vitamine este faptul ca organismul dumneavoastra poate sa isi faca propria vitamina D atunci cand va expuneti pielea la lumina soarelui, in timp ce trebuie sa obtineti alte vitamine din alimentele pe care le consumati.

Cat timp ar trebui sa stai la soare pentru a obtine suficienta vitamina D?

Afland cat timp sa stati la soare pentru a produce cantitati suficiente de vitamina D poate fi foarte dificila si este diferita pentru fiecare persoana, de aceea nu exista o recomandare pentru toata lumea.

Motivul pentru aceasta este ca timpul necesar pentru a petrece la soare pentru piele pentru a face suficient vitamina D depinde de o serie de factori, cum ar fi cat de inchisa la culoare este pielea sau cat de usor te bronzezi, grosimea stratului de ozon, timpul anului si ce ora a zilei este.

Se crede ca perioada scurta de expunere la soare fara protectie la soare (aproximativ 10-15 minute pentru persoanele cu piele mai usoara) in lunile de vara este suficienta pentru majoritatea oamenilor de a face suficienta vitamina D.

Dovezile sugereaza ca timpul cel mai eficient pentru producerea vitaminei D este intre orele 11:00 si 13:00. Cu cat este mai mare suprafata pielii care este expusa la lumina soarelui, cu atat mai multe sanse exista de a face suficienta vitamina D.

Cauze comune de lipsa de vitamina D

  • Expunerea limitata la lumina soarelui – Unii dintre noi traiesc in latitudini nordice, poarta haine lungi sau au un loc de munca care are loc mai mult in interior. De asemenea, produsele de protectie solara inhiba productia de vitamina D.
  • Pielea inchisa la culoare – Persoanele cu piele inchisa la culoare au niveluri mai mari de melanina, iar acest pigment reduce capacitatea pielii de a face vitamina D cand este expusa la lumina soarelui.
  • Functia rinichilor si a ficatului – aceste organe joaca un rol important in transformarea vitaminei D in forma sa activa, astfel incat afectiunile renale sau hepatice pot reduce capacitatea acestor organe de a crea in organism o forma biologic activa de vitamina D.
  • Dieta vegetariana stricta – Sursele alimentare care contin vitamina D sunt in mare parte pe baza de animale, cum ar fi peste si uleiuri de peste, galbenusuri de oua, branza, lapte fortificat si ficat de vita.
  • Probleme digestive – Anumite afectiuni medicale, cum ar fi boala Crohn, fibroza chistica si boala celiaca, pot reduce capacitatea intestinelor de a absorbi vitamina D din alimente.
  • Obezitatea – obezitatea poate provoca nivele scazute de vitamina D. Cercetarile sugereaza ca vitamina D poate deveni “prinsa” in interiorul tesutului adipos, astfel incat mai putin din acesta este disponibil in circulatia sanguina.

Dureri si conditii legate de deficitul de vitamina D

Cercetatorii inca lucreaza pentru a intelege pe deplin modul in care functioneaza vitamina D in corpul nostru si cum afecteaza sanatatea noastra generala, dar se crede a fi o legatura intre deficitul de vitamina D si numeroase afectiuni:

  • Osteoporoza – O cantitate adecvata de calciu si vitamina D este importanta pentru mentinerea densitatii si rezistentei osoase. Lipsa vitaminei D cauzeaza oase lipsite de calciu, ceea ce slabeste in continuare oasele si creste riscul de fracturi. 
  • Astmul – deficitul de vitamina D este legat de functiile pulmonare inferioare si de controlul astmului mai rau, in special la copii. Vitamina D poate imbunatati controlul astmului prin blocarea proteinelor care cauzeaza inflamatie in plamani, precum si cresterea productiei unei alte proteine ​​care are efecte antiinflamatorii. 
  • Sanatatea inimii – Deficitul de vitamina D poate fi legat de un risc mai ridicat de hipertensiune arteriala si de risc crescut de deces din cauza bolilor cardiovasculare.
  • Inflamatie – S-a constatat ca deficitul de vitamina D este asociat cu inflamatia, un raspuns negativ al sistemului imunitar. Deficitul de vitamina D a fost asociat cu o serie de boli inflamatorii, incluzand artrita reumatoida, lupus, boala inflamatorie intestinala (IBD) si diabetul de tip 1.
  • Colesterolul – Vitamina D regleaza nivelul de colesterol din sange: s-a demonstrat ca, fara o expunere adecvata la soare, precursorii de vitamina D se transforma in colesterol in loc de vitamina D.
  • Alergiile – Studiile arata ca copiii care au nivele mai scazute de vitamina D sunt mai susceptibili de a avea mai multe alergii alimentare.
  • Gripa – Anumite studii au aratat o legatura intre lipsa vitaminei D si infectiile respiratorii comune si indica faptul ca persoanele cu cele mai scazute niveluri de vitamina D au raportat cu mult mai multe cazuri de raceala si gripa decat cele cu niveluri mai ridicate.
  • Depresia – Deficitul de vitamina D este legat de depresie: receptorii pentru vitamina D sunt prezenti in multe zone ale creierului si sunt implicati in numeroase procese cerebrale, facand posibil ca aceasta vitamina sa fie asociata cu depresia si ca suplimentele de vitamina D ar putea juca un rol important in tratarea depresiei.
  • Diabetul de tip 2 – Studiile au demonstrat corelatii intre nivelurile scazute ale vitaminei D si dezvoltarea diabetului de tip 2 . Studii diferite ofera dovezi ca vitamina D poate contribui la toleranta la glucoza prin efectele sale asupra secretiei de insulina si sensibilitatii la insulina.
  • Sanatatea orala – Cateva rapoarte recente demonstreaza o asociere semnificativa intre sanatatea parodontala si consumul de vitamina D. De asemenea, pacientii varstnici cu niveluri scazute de vitamina D au o rata mai mare de pierdere a dintilor decat cei cu niveluri ridicate de vitamina D.
  • Artrita reumatoida – Vitamina D scazuta poate juca un rol in dezvoltarea artritei reumatoide. Studiile au constatat ca femeile care obtin mai multa vitamina D par mai putin probabil sa obtina poliartrita reumatoida. De asemenea, printre persoanele care au deja artrita reumatoida, persoanele cu niveluri scazute de vitamina D tind sa aiba simptome mai active.
  • Cancerul – Deficitul de vitamina D poate fi legat de cancer: un anumit studiu a aratat ca mai mult de 75% dintre persoanele cu o varietate de forme de cancer au niveluri scazute de vitamina D, iar cele mai scazute niveluri sunt asociate cu cancere mai avansate. Cu toate acestea, este necesara o cercetare suplimentara pentru a determina daca nivelurile mai mari ale vitaminei D sunt legate de incidenta sau rata mortalitatii cancerului.

Deficitul de vitamina D creste riscul de dementa si boala Alzheimer

Dementa este un sindrom cronic si progresiv. Este un termen umbrela, in care sunt clasificate mai multe boli si conditii. Cel mai frecvent tip de dementa este boala Alzheimer.

Alte tipuri comune includ dementa vasculara, dementa cu corpurile Lewy si dementa fronto-temporala. Exista peste 35,6 milioane de persoane care traiesc cu dementa la nivel mondial, iar un nou caz apare la fiecare 7 secunde.

Acum, oamenii de stiinta au asociat deficienta de vitamina D cu un risc substantial crescut de dementa si boala Alzheimer la persoanele in varsta. Constatarile cercetarii sunt foarte valoroase si deschid noi posibilitati in acest domeniu de asistenta medicala si prevenire.

Deficitul de vitamina D si dementa

Studiul privind dementa a fost realizat de o echipa internationala de cercetatori. 1658 adulti in varsta de 65 ani si peste au fost inclusi in studiu si au urmat o perioada de sase ani.

Participantii trebuiau sa poata sa mearga fara ajutor si nu aveau dementa, boli cardiovasculare si accident vascular cerebral la inceputul studiului. Sa descoperit ca adultii cu deficit de vitamina D (nivelul lor de vitamina D a fost cuprins intre 25 si 50 nanomoli pe litru) au avut un risc crescut de a dezvolta dementa de orice fel de 53%.

Riscul a crescut la 125% la cei cu deficit sever (nivelurile lor de vitamina D au fost sub 25). Pentru boala Alzheimer, riscul a fost de 69% mai mare pentru cei cu deficit moderat si cu 122% mai mare pentru grupul cu deficit sever.

Studiile anterioare au stabilit ca exista o legatura intre nivelurile scazute de vitamina D si dezvoltarea problemelor cognitive, dar acesta este primul si cel mai robust studiu care a aratat riscul semnificativ de dementa si boala Alzheimer la persoanele cu deficit de vitamina D.

Unul dintre cercetatori, dr. David Llewellyn de la Universitatea din Exeter Medical School, subliniaza ca sunt necesare studii clinice suplimentare pentru a stabili daca consumul de alimente bogate in vitamina D sau administrarea de suplimente ar putea chiar intarzia sau chiar preveni aparitia bolii Alzheimer si a dementei.

Vitamina D si gripa

Studiile sugereaza ca deficitul de vitamina D poate fi de fapt o cauza majora a gripei. O revizuire a studiilor medicale publicate in British Medical Journal sugereaza ca alimentele ar trebui sa fie fortificate cu vitamina D pentru ca protejeaza impotriva infectiilor acute ale tractului respirator, cum ar fi raceala si gripa.

Cercetatorii sustin ca suplimentele de vitamina D ar putea preveni mai mult de 3,25 milioane de cazuri de raceala si gripa in fiecare an in Marea Britanie.

Cea mai interesanta constatare a studiului a fost ca vitamina D este mai eficient decat vaccinul impotriva gripei.

In general, studiul a spus ca o persoana ar fi scapat de gripa pentru fiecare 33 de persoane care iau o vitamina D. Cu toate acestea, 40 de persoane trebuie sa primeasca vaccinul antigripal pentru a preveni un caz de gripa.

Aceasta este mai eficace decat vaccinarea impotriva gripei, care trebuie sa trateze 40 pentru a preveni un caz.

Cei cu deficit sever de vitamina D au beneficiat cel mai mult din suplimentele cu vitamina D. Pentru acesti oameni, suplimentarea cu vitamina D a fost de 10 ori mai eficace decat vaccinul impotriva gripei.

Revizuirea medicala sugereaza ca administrarea de pilule de vitamina D zilnic sau saptamanal este mai buna decat luarea unei doze superioare de vitamina D lunara.

Vitamina D este una dintre suplimentele care pot stimula sistemul imunitar. 

Ce trebuie sa faceti daca aveti o deficienta de vitamina D?

Discutati cu medicul dumneavoastra daca sunteti preocupat de nivelul de vitamina D pe care il obtineti de la soare si de la dieta dumneavoastra. Un test simplu de sange poate determina daca aveti sau nu deficit de vitamina D. Medicul dvs. va poate sfatui daca trebuie sa luati un supliment de vitamina D. Nu exista un consens privind nivelurile de vitamina D necesare pentru o sanatate optima si difera in functie de varsta si de conditiile de sanatate.

In articolul meu, despre Vitamina D – beneficii și principalele surse de hrană pueti afla despre importanta vitaminei D în organism.

Surse medicale:

https://www.bmj.com/content/356/bmj.i6583

https://www.bbc.com/news/health-38988982

https://n.neurology.org/content/83/10/920

(Visited 9.264 times, 1 visits today)

Related posts

Leave a Comment

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify Twitter Consumer Key and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Twitter Login to work