Lumina soarelui de ce este atat de sanatoasa

Daca ti-a placut articolul, distribuie mai departe prietenilor tai!

Deoarece expunerea pe termen lung la lumina soarelui poate duce la arsuri solare, imbatranirea pielii si chiar cancer de piele, multi oameni pot prefera sa stea in casa si sa evite lumina soarelui. Dar nu evita complet soarele. Expunerea limitata la soare are numeroase beneficii pentru sanatate.

Lumina soarelui este cea mai usoara si mai sanatoasa modalitate de a obtine vitamina D – „vitamina soarelui” – care este aproape la fel de vitala pentru viata ca si oxigenul. Cand este expus la lumina soarelui, organismul produce vitamina D.

Dar, nu trebuie sa va bronzati sau sa va ardeti pielea pentru a obtine vitamina D. Expunerea la soare care face pielea putin rosie produce echivalentul a 10.000 pana la 25.000 UI de vitamina D in organism.

Vitamina D se comporta in organism mai mult ca un hormon decat ca o vitamina. Joaca un rol important in metabolismul electrolitilor, sinteza proteinelor, imunitatea, functionarea nervilor si muschilor si intr-o serie de alte procese fiziologice.

Lumina soarelui are multe beneficii pentru sanatate, dar bucurati-va de ea cu moderatie.

  • Expunerea la lumina soarelui dimineata devreme timp de 10 pana la 15 minute (fara protectie solara) este o optiune buna.
  • Evitati lumina directa a soarelui in orele de varf ale zilei, intre orele 10 si 16
  • Daca este necesar sa fiti la soare in orele de varf, aplicati protectie solara pe partile corpului expuse, purtati haine adecvate si purtati o sapca sau o umbrela.

Iata cele mai importante 10 beneficii pentru sanatate ale soarelui.

1. Intareste imunitatea

Lumina soarelui intareste sistemul imunitar. Cand este expus la lumina soarelui, organismul produce vitamina D pentru a sprijini functionarea corecta a celulelor T care contribuie la apararea imunitara. Un sistem imunitar puternic apara organismul impotriva organismelor straine invadatoare.

S-a descoperit ca vitamina D ajuta la modularea raspunsurilor imune innascute si adaptative. In plus, deficienta de vitamina D pare sa fie legata de o susceptibilitate crescuta la infectii si la multe boli autoimune.

2. Sprijina oasele sanatoase

Pentru oase sanatoase si puternice, lumina soarelui este necesara. Ajuta organismul sa produca vitamina D care stimuleaza absorbtia calciului care intareste oasele. Acest lucru duce la reducerea riscului de boli osoase, fracturi si osteoporoza.

Potrivit unui studiu din 2004 publicat in revista American Society for Clinical Nutrition, deficienta de vitamina D provoaca rahitism in randul copiilor, exacerbeaza osteoporoza la adulti si cauzeaza boala osoasa dureroasa osteomalacie.

In plus, un nivel ridicat de vitamina D in organism este asociat cu o rata mai scazuta a practic toate tipurile de fracturi.

Citeste si 10 alimente de inclus in dieta ta pentru oase mai puternice

3. Intinereste ochii imbatraniti

Potrivit unui studiu din 2012 publicat in revista Neurobiology of Aging, vitamina D3 joaca un rol cheie in prevenirea degenerescentei maculare asociate cu varsta, care este cea mai frecventa cauza a orbirii la varstnici. Ajuta ochii imbatraniti prin reducerea inflamatiei, curatarea beta-amiloidului si imbunatatirea functiei vizuale.

Pentru sanatatea ochilor, nu trebuie sa te uiti direct la soare. Urmati acesti pasi.

  1. Stati intr-un loc insorit dimineata devreme. Nu purtati lentile de contact sau ochelari.
  2. Inchideti ochii si lasati lumina soarelui sa cada pe pleoape.
  3. Simtiti caldura razelor solare pe ochi si miscati incet ochii in sus si in jos, de la dreapta la stanga, in sensul acelor de ceasornic si in sens invers acelor de ceasornic.
  4. Faceti acest lucru timp de 5 minute.
  5. Faceti acest lucru o data pe zi.

Nota: Evitati expunerea pe termen lung la lumina puternica a soarelui, deoarece aceasta poate contribui la dezvoltarea cataractei.

4. Imbunatateste metabolismul

Lumina soarelui va poate ajuta sa va mentineti o greutate sanatoasa prin accelerarea metabolismului. Un studiu din 2014 publicat in revista Diabetes a constatat ca radiatiile ultraviolete (UV) suprima obezitatea si simptomele sindromului metabolic, independent de vitamina D.

Cercetarile ulterioare au aratat ca oxidul nitric (un compus pe care pielea il elibereaza dupa expunerea la soare) a avut efecte similare de incetinire a obezitatii si a diabetului zaharat. Cercetatorii cred ca oxidul nitric poate avea efecte benefice asupra modului in care organismul regleaza metabolismul.

Pe de alta parte, deficienta de vitamina D poate contribui la acumularea de grasime.

5. Imbunatateste calitatea somnului

Expunerea la lumina naturala va ajuta sa va mentineti ciclul somn-veghe. Odata cu expunerea la lumina puternica a soarelui, nervul optic trimite un mesaj glandei din creier care produce melatonina, un hormon asociat cu debutul somnului.

Glanda secreta mai putina melatonina in timpul zilei. De indata ce se intuneca, incepe sa creasca productia. Nivelurile scazute de productie de melatonina sunt legate de calitatea slaba a somnului.

In plus, lumina soarelui ajuta la reglarea ritmurilor circadiene pentru un somn mai bun. Ritmul circadian este un ciclu de 24 de ore care regleaza procesele biochimice, fiziologice si comportamentale care va controleaza ciclul de somn.

6. Amelioreaza depresia usoara

Expunerea regulata la lumina soarelui poate creste in mod natural nivelurile de serotonina din organism pentru a ajuta la reducerea stresului si la combaterea depresiei usoare.

Serotonina este un neurotransmitator care regleaza apetitul, somnul, memoria si starea de spirit. In plus, serotonina joaca un rol in susceptibilitatea la depresie si sinucidere.

Lipsa de lumina solara este adesea asociata cu depresia si tulburarea afectiva sezoniera (TAS), o forma de depresie care apare cel mai adesea in lunile de iarna. Prin urmare, expunerea la lumina soarelui poate ajuta la imbunatatirea acestor conditii.

Mai mult, un studiu din 2002 publicat in revista Lancet sugereaza, de asemenea, ca lumina soarelui si sezonul au un efect pozitiv asupra turnover-ului serotoninei din creier.

7. Ajuta la cresterea inaltimii

Lumina soarelui ajuta, de asemenea, la cresterea inaltimii. In 2009, un studiu de 18 ani realizat de cercetatorii de la Universitatea Bristol din Marea Britanie a constatat ca femeile care sunt insarcinate in timpul verii tind sa aiba copii mai inalti, cu oase mai puternice.

Expunerea la lumina soarelui determina organismul sa produca vitamina D, care are un impact direct asupra cresterii si dezvoltarii copiilor, in special a copiilor mici. In plus, expunerea la soare afecteaza masa osoasa, crescand in primul rand latimea oaselor.

Potrivit Institutului National pentru Sanatate si Excelenta Clinica din Regatul Unit, este important sa obtineti o cantitate adecvata de vitamina D in timpul sarcinii si alaptarii pentru dezvoltarea generala sanatoasa a bebelusului.

8. Reduce riscurile de cancer

O cantitate adecvata de vitamina D in organism poate reduce riscul de cancer de colon, rinichi si sani. Lipsa expunerii la soare contribuie la deficitul de vitamina D, care la randul sau creste riscul aparitiei multor cancere.

Potrivit unui studiu din 2007 publicat in Societatea Americana pentru Nutritie Clinica, imbunatatirea starii nutritionale a calciului si vitaminei D reduce substantial riscul de cancer la femeile aflate in postmenopauza.

In plus, vitamina D combinata cu alte tratamente pentru cancer tinde sa imbunatateasca prognosticul pacientului.

9. Reduce riscul de scleroza multipla

Potrivit unui studiu din 2010 publicat in revista Lancet Neurology, o nutritie adecvata cu vitamina D in organism poate contribui la prevenirea sclerozei multiple (SM), o boala autoimuna care afecteaza sistemul nervos central (creierul si maduva spinarii).

Cu toate acestea, exista incertitudini cu privire la faptul daca vitamina D poate influenta evolutia SM.

In plus, vitamina D scazuta in timpul sarcinii poate creste riscul bebelusului dumneavoastra de SM mai tarziu in viata. De asemenea, expunerea timpurie la soare la copiii pana la 20 de ani reduce riscul de a dezvolta SM.

10. Ajuta sanatatea inimii

Expunerea la soare este extrem de benefica pentru persoanele cu boli de inima si pentru cei care prezinta un risc mai mare de boli de inima. Caldura soarelui imbunatateste circulatia si creste nivelul de vitamina D, care la randul sau imbunatateste sanatatea inimii.

Un mic studiu din 2012, prezentat la reuniunea Societatii Europene de Hipertensiune din Londra, arata ca suplimentarea cu vitamina D in timpul iernii poate ajuta la scaderea tensiunii arteriale.

Cand este expus la razele UV, corpul elibereaza oxid nitric care scade tensiunea arteriala. Hipertensiunea arteriala este un factor de risc important pentru infarct miocardic, insuficienta cardiaca, accident vascular cerebral si alte probleme de sanatate.

In plus, lumina soarelui ajuta si la scaderea colesterolului si reduce riscul de accident vascular cerebral.

Resurse:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2290997/

https://www.thelancet.com/journals/laneur/article/PIIS1474-4422%2810%2970086-7/abstract

http:/ /ajcn.nutrition.org/content/85/6/1586.abstract

https://www.sciencedaily.com/releases/2010/03/100305112157.htm

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article /PIIS0140-6736%2802%2911737-5/abstract

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2077351/

https://diabetes.diabetesjournals.org/content/63/11/3759. abstract?sid=9e5331c1-d084-4fcc-abd4-2bae0c696d19

https://www.neurobiologyofaging.org/article/S0197-4580%2811%2900519-7/abstract

https ://www.ncbi.nlm.nih/gov. pmc/articles/PMC3166406/

http://ajcn.nutrition.org/content/80/6/1678S.full

https://www.sciencedaily.com/releases/2012/04/120425094310.htm

https://press.endocrine.org/doi/full/10.1210/jc.2008-2146

(Visited 137 times, 1 visits today)

Lasă un răspuns

Specify Twitter Consumer Key and Secret in the Super Socializer > Social Login section in the admin panel for Twitter Login to work

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Don`t copy text!