Alimentație sănătoasă, diete

Alimente functionale: ce sunt si pentru ce sunt

Daca ti-a placut articolul, distribuie mai departe prietenilor tai!

Alimente functionale sunt acele care, pe langa functiile lor nutritionale de baza, contin si compusi bioactivi care promoveaza sanatatea si bunastarea, si previn aparitia unor boli precum diabetul, infarctul, accidentul vascular cerebral si cancerul.

Alimentele functionale sunt naturale si pot fi de origine animala, precum fructele de mare, pestele si iaurtul, sau de origine vegetala, precum fructele, legumele, cerealele integrale, semintele si leguminoasele.

Cu toate acestea, pentru a obtine beneficiile alimentelor functionale, acestea trebuie consumate in mod regulat si trebuie sa faca parte dintr-o dieta sanatoasa, asociata cu activitatea fizica regulata. 

Lista cu alimente functionale

Cateva exemple de alimente functionale sunt:

1. Ceai verde

Ceaiul verde este considerat un aliment functional deoarece contine catechine, flavonoide si cofeina, care sunt compusi bioactivi cu efecte termogenice, antioxidante si antiinflamatorii.

Ceaiul verde previne aparitia cancerului, ajuta la pierderea in greutate, echilibreaza nivelul glucozei din sange, regleaza tensiunea arteriala, imbunatateste memoria si previne bolile de inima. 

2. Soia

Deoarece contine compusi functionali, precum izoflavone, steroli, stanoli si fibre solubile si insolubile, soia este un aliment functional cu proprietati antioxidante, antitumorale si antiinflamatorii.

Soia amelioreaza simptomele menopauzei, previne bolile cardiovasculare, combate constipatia, controleaza diabetul si previne aparitia unor tipuri de cancer, precum colon, san si prostata.

3. Cartofii Yacon

Cartofii Yacon sunt bogati in fibre solubile si insolubile, fructo-oligozaharide si inulina, care sunt compusi functionali cu actiune probiotica, crescand cresterea bacteriilor benefice in intestin. 

Cartofii Yaconimbunatatesc functia intestinala, controleaza nivelul glucozei din sange, reduce nivelul de colesterol si trigliceride din sange. 

4. Citrice

Citricele, precum lamaia, portocala, kiwi, acerola si ananasul sunt functionale, deoarece au cantitati bune de flavonoide, care sunt compusi bioactivi antioxidanti, antivirali, vasodilatatori, antibacterieni si antiinflamatori.

Acestea ajuta la prevenirea imbatranirii premature, a bolilor cardiovasculare, a Alzheimer si a cancerului si intareste sistemul imunitar.

5. Struguri violet

Strugurii mov sunt un aliment functional deoarece sunt bogati in taninuri, catechine, resveratrol si antociani, care sunt compusi bioactivi cu actiuni cardioprotectoare, antioxidante si antiinflamatorii.

Strugurii movintaresc sistemul imunitar, imbunatateste vindecarea, previne imbatranirea prematura, ajuta la prevenirea unor tipuri de cancer, precum colon si prostata, si reduce colesterolul din sange. 

6. Turmeric

Turmericul este bogat in compusi bioactivi, cum ar fi curcumina, demetoxicurcumina si bisdemetoxicurcumina, care au actiuni antioxidante, antiinflamatorii, antibacteriene si imunomodulatoare.

Turmericul ajuta la prevenirea unor tipuri de cancer, amelioreaza durerile de cap si durerile articulare, controleaza diabetul, previne bolile alergice si trateaza problemele de piele.

7. Rosii

Deoarece are cantitati excelente de fibre, licopen si flavonoide, care sunt compusi bioactivi cu actiune antioxidanta si antiinflamatoare, rosiile sunt clasificate drept aliment functional.

Consumul de rosii previne aparitia cancerului de prostata, previne bolile cardiace si hepatice, mentine sanatatea pielii, ochilor si parului, intareste sistemul imunitar si combate constipatia. 

8. Iaurt

Iaurtul este bogat in probiotice, precum Bifidobacterii si Lactobacili, care sunt bacterii benefice care actioneaza ca imunomodulatori si reglatori ai florei intestinale.

Iaurtul intareste imunitatea, ajuta in tratamentul constipatiei, sindromului colonului iritabil si gastritei, previne excesul de gaze si aparitia cancerului de colon.

9. Sardine

Pe langa faptul ca furnizeaza grasimi si proteine ​​pentru organism, sardinele sunt un aliment functional deoarece sunt bogate in omega 3, care este un tip de grasime sanatoasa cu efecte antioxidante, anticoagulante si antiinflamatorii.

Sardinele reduc riscul bolilor cardiovasculare, previne formarea cheagurilor, previne depresia si bolile autoimune, imbunatateste functia creierului si calitatea pielii.

10. Ovaz

Ovazul este un aliment functional, deoarece pe langa faptul ca ofera cantitati bune de carbohidrati si proteine, mai contine si beta-glucan si avenatramida, care sunt compusi cu proprietati antioxidante, satietate si hipoglicemiante.

Ovazulreduce riscul de cancer de colon, imbunatateste somnul si functia intestinala, ajuta la controlul nivelului de zahar din sange, promoveaza pierderea in greutate si intareste sistemul imunitar. 

11. Fasole neagra

Fasolea neagra este bogata in fibre, saponine si flavonoide, care sunt compusi bioactivi cu efecte antioxidante, hipolipemiante si hipoglicemiante.

Fasolea neagrareduce riscul de cancer de colon si boli cardiovasculare, combate constipatia, echilibreaza nivelul de glucoza din sange si promoveaza pierderea in greutate.

12. Seminte de in

Pentru ca este bogata in fibre, lignani si omega 3, care sunt compusi bioactivi cu efecte anticancerigene, antiinflamatorii si antioxidante, semintele de in sunt considerate un aliment functional.

Semintele de inreduc riscul de cancer si boli cardiovasculare, previne constipatia, mentine sanatatea ochilor, previne pierderea memoriei, anxietatea si depresia. 

Articolul se poate vizualiza si pe canalul nostru mai jos:

Bibliografie

  • MINISTERUL SANATATII. Biblioteca virtuala de sanatate: alimente functionale . Disponibil la: <https://bvsms.saude.gov.br/alimento-funcionais/>. Accesat pe 9 februarie 2023
  • PALMA, J, B, Raquel. Alimente functionale si nutrigenomica in tratamentul si prevenirea bolilor . Teza de master, 2020. Universidade Nova de Lisboa.
  • INSTITUTUL INTERNATIONAL DE STIINTELE VIETII DIN BRAZILIA. Alimente functionale si compusi bioactivi: stiinta, evaluare si consum . 2019. Disponibil la: <https://ilsibrasil.org/wp-content/uploads/sites/9/2021/02/Alimentos-Funcionais-e-Compostos-Bioativos-correcao.pdf>. Accesat pe 9 februarie 2023
  • CONSILIUL EUROPEAN DE INFORMARE ALIMENTARA. Informatii despre alimente pentru alegerile vindecatoare: ce sunt alimentele functionale si cum ne pot ajuta? . Disponibil la: <https://www.eufic.org/en/food-production/article/functional-foods>. Accesat pe 9 februarie 2023
(Visited 52 times, 1 visits today)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Don`t copy text!