9 cele mai importante vitamine pentru sănătatea ochilor

  • 4
  •  
  • 2
  •  
  •  
    6
    Shares

Ochii sunt organe complexe care au nevoie de multe vitamine pentru ochi și substanțe nutritive pentru a funcționa corect. Condițiile frecvente, cum ar fi retinopatia diabetică, degenerescența maculară legată de vârstă, glaucomul și cataracta, vă pot afecta ochii.
Deși o varietate de factori determină aceste condiții, nutriția pare să aibă o influență asupra tuturor – cel puțin în parte.

Iată 9 vitamine pentru ochi și substanțe nutritive cheie care ajută la menținerea sănătății ochilor.

Vitamina A

vitamina A joacă un rol crucial în păstrarea clarității corneei, care este acoperișul exterior al ochiului. 
Această vitamină este, de asemenea, o componentă a rodopsinei, o proteină în ochi care vă permite să vedeți în condiții de lumină scăzută. Deficitul de vitamina A este rară în țările dezvoltate, dar, dacă este lăsată netratată poate duce la o afecțiune gravă numită ochi uscat. Xeroftalmia este o boală progresivă a ochiului care începe cu orbirea nocturnă. Dacă persistă deficiența de vitamina A, canalele de lacrimă și ochii dumneavoastră se pot usca. În cele din urmă, corneea se înmoaie, rezultând o orbire ireversibilă.
Vitamina A poate, de asemenea, ajuta la protejarea împotriva altor dureri oculare. Unele studii sugereaza ca dietele bogate in vitamina A poate fi asociata cu un risc redus de cataracta si degenerescenta maculara legata de varsta.
Pentru sănătatea generală a ochilor, se recomandă alimente bogate în vitamina A în locul suplimentelor. Cartofii dulci sunt o sursă excelentă, la fel ca și legumele cu frunze verzi, dovleci și ardei dulci.
Deficiența severă a vitaminei A poate duce la xeroftalmie, o afecțiune gravă care poate duce la orbire. În unele studii, cantități mari de aport de vitamina A au fost asociate cu un risc redus de cataractă și de degenerescența maculară legată de vârstă.

Vitamina E

Se crede că multe afecțiuni oculare sunt asociate cu stresul oxidativ, care este un dezechilibru între antioxidanti și radicalii liberi din corp.

Vitamina E este un antioxidant puternic care protejează celulele – inclusiv celule ale ochiului – de daunele cauzate de radicalii liberi, care sunt molecule periculoase și instabile. 

Un studiu de 7 de ani la 3.640 de persoane cu degenerescenta maculara legata de vârstă au arătat că administrarea de 400 UI de vitamina E și o serie de alte elemente nutritive pe un supliment de zi cu zi numit AREDS a redus riscul de a progresa până la stadii avansate cu 25%.

În plus, unele studii sugerează că dietele bogate în vitamina E pot ajuta la prevenirea cataractei legate de vârstă. Cu toate acestea, sunt necesare studii suplimentare, deoarece unele studii nu indică o asociere între vitamina E și această condiție.

Cu toate acestea, se recomandă o dietă care include vitamina E adecvată pentru a menține sănătatea corectă a ochilor. Unele opțiuni bogate în vitamina E includ nuci, semințe și uleiuri de gătit. Somonul, avocado și verdețurile sunt, de asemenea, surse bune.

Vitamina E, un antioxidant, poate ajuta la protejarea ochilor împotriva radicalilor liberi. Acesta este utilizat într-un supliment zilnic numit AREDS ca un posibil tratament pentru degenerescența maculară legată de vârstă, iar cantități mari din dieta dumneavoastră pot fi asociate cu un risc redus de cataractă.

Vitamina C

Ca și vitamina E, vitamina C sunt vitamine pentru ochi puternice care protejează ochii împotriva radicalilor liberi. Vitamina C și mai mulți alți nutrienți sunt utilizați în suplimentul AREDS, care poate fi benefic pentru cei cu degenerescență maculară legată de vârstă. Când se administrează zilnic, un studiu sugerează că vitamin C poate reduce riscul de progresie a acestei afecțiuni cu 25%.

În plus, vitamina C este necesară pentru producerea colagenului, o proteină care asigură structura ochiului, în special în cornee și în sclera.

Mai multe studii de observatie sugereaza ca vitamina C poate ajuta la scaderea riscului de cataracta in curs de dezvoltare, o afectiune în care ochiul devine tulbure și poate afecta vederea.

De exemplu, un studiu observațional a arătat 75% risc redus de a cataractei atunci când aportul zilnic de vitamina C a fost superior 490 mg , comparativ cu 125 mg sau mai puțin.

Un alt studiu a constatat că suplimente regulate de vitamina C pot reduce riscul de cataractă cu 45%.

Citrice și fructe tropicale, ardei, broccoli și varza creata conșin cantități deosebit de ridicate de vitamina C, ceea ce le face alegeri foarte bune pentru a crește aportul de zi cu zi.

Vitamina C formează colagen, o proteină care asigură structura ochilor. Studiile de observație sugerează că această vitamină poate proteja împotriva cataractei și poate ajuta la prevenirea progresiei degenerării maculare legate de vârstă.

Vitaminele B6, B9 și B12

Cercetătorii au studiat, de asemenea, vitamine B pentru impactul acestora asupra sănatășii oculare, în special a vitaminelor B6, B9 si B12. 

Această combinație de vitamine poate reduce nivelul homocisteinei, o proteină în corpul dumneavoastră, care pot fi asociate cu inflamația și un risc crescut de a dezvolta degenerescenta maculară legată de vârstă.

Un studiu clinic la femei au arătat o reducere de 34% a riscului de a dezvolta – degenerescenta maculară în timpul tratamentului cu 1000 mcg de vitamina B12, împreună cu vitaminele B6 si B9.

Cu toate acestea, este nevoie de mai multe cercetări pentru a confirma beneficiile acestor suplimente. În plus, nu este clar dacă creșterea consumului de alimente bogate în vitamina B ar avea efecte similare. 

Combinatia de vitamine B6, B9 și B12 poate ajuta la reducerea riscului de a dezvolta degenerescenta maculara legată de vârstă, reducerea nivelului de homocisteina.

Riboflavina

O altă vitamină studiată în ceea ce privește sănătatea ochilor este riboflavina (vitamina B2). Ca antioxidant, riboflavina are potențialul de a reduce stresul oxidativ din corp, inclusiv ochii. 

În special, oamenii de știință studiază potențialul riboflavinei pentru prevenirea cataractei, deoarece deficitul de riboflavină prelungit poate duce la această afecțiune. Interesant este faptul că mulți indivizi cu cataractă sunt deficienți în acest antioxidant. 

Un studiu, a constatat o reducere de 31 până la 51% a riscului de apariție a cataractei când dieta participanților a inclus 1,6-2,2 mg riboflavină pe zi, comparativ cu 0,08 mg pe zi.

Autoritățile din domeniul sănătății recomandă consumul de 1,1 până la 1,3 mg de riboflavină pe zi. În general, este ușor de realizat această valoare deoarece multe alimente sunt bogate în riboflavină. Exemplele includ ovăzul, laptele, iaurtul, carnea de vită și cerealele. 

Ca antioxidant, riboflavina poate proteja împotriva radicalilor liberi din ochi. Dietele bogate în riboflavină au fost asociate cu un risc redus de dezvoltare a cataractei.

Niacina

Funcția principală a niacinei (vitamina B3) din corpul dvs. este de a ajuta la transformarea alimentelor în energie. De asemenea, poate acționa ca un antioxidant. 

Recent, studiile au sugerat că niacina poate juca un rol în prevenirea glaucomului, o afecțiune în care nervul optic al ochiului este deteriorat. 

De exemplu, un studiu observațional privind aportul de nutrienți al adulților coreeni și riscul lor de glaucom au găsit o asociere între consumul scăzut de niacină și această condiție. 

În plus, un studiu pe animale a arătat că dozele mari de suplimente de niacin au fost eficiente în prevenirea glaucomului.

În ansamblu, este nevoie de mai multe cercetări privind legătura potențială dintre niacină și glaucom. 

Suplimentele trebuie folosite cu precauție. Atunci când sunt consumate în cantități mari de la 1,5 până la 5 grame pe zi, niacina poate provoca efecte adverse asupra ochilor, inclusiv vedere încețoșată, leziuni corneene maculare și inflamația. 

Cu toate acestea, nu există dovezi că consumul de alimente naturale bogate în niacină are efecte adverse. Unele surse de hrană includ carne, pui, pește, ciuperci, arahide și leguminoase. 

Studiile sugerează că niacina poate împiedica apariția glaucomului, dar suplimentele trebuie utilizate cu prudență.

Luteină și Zeaxantin

Luteina și zeaxantina aparțin familiei carotenoidelor, un grup de compuși benefici sintetizat de plante. 

Aceste două carotenoide se găsesc în macula și retina ochilor, unde ajută la filtrarea luminii albastre potențial dăunătoare, protejând astfel ochii de deteriorare.

Mai multe studii au sugerat că acești compuși ai plantelor pot preveni cataracta și pot preveni sau întârzia progresia degenerării maculare asociate vârstei.

Un studiu randomizat, controlat a constatat beneficiile potențiale ale luteinei la persoanele cu cataractă. Mai mult de doi ani, cei care iau suplimente care conțin 15 mg luteină de trei ori pe săptămână au prezentat îmbunătățiri ale vederii.

Nu s-au stabilit dozele zilnice recomandate și dozele suplimentare sigure pentru acești compuși. Cu toate acestea, în studiile fără efecte adverse au fost utilizate până la 20 mg luteină pe zi timp de 6 luni.

Cu toate acestea, este posibil ca modulele de completare să nu fie necesare. Numai 6 mg de luteină și zeaxantină pot produce beneficii, iar o dietă bogată în fructe și legume asigură în mod natural această cantitate. Spanacul si varza sunt deosebit de ridicate in aceste carotenoide.

Luteina și zeaxantina sunt compuși de plante care pot ajuta la prevenirea degenerării maculare și a cataractei legate de vârstă. Nu a fost stabilită nicio indemnizație zilnică recomandată, dar o dietă bogată în fructe și legume poate furniza multe dintre aceste substanțe nutritive.

Acizi grași omega-3

Acizi grași Omega-3 sunt un tip de grăsime polinesaturate. Membranele celulare din retină conțin o concentrație ridicată de DHA, un tip particular de omega-3.

În afară de a ajuta pentru a forma celulele ochiului, grasimile omega-3 au proprietăți anti-inflamatorii, care pot juca un rol în prevenirea retinopatiei diabetice. 

O revizuire a 31 de studii a sugerat că dietele bogate în pește uleios – cum ar fi dieta mediteraneană tradițională – pot proteja împotriva retinopatiei diabetice. Deși aceste constatări trebuie coroborate cu mai multe cercetări, acestea implică faptul că acizii grași pot fi responsabili.

Omega-3 acizi grași pot beneficia, de asemenea, persoanele cu boli de ochi uscat, ajutându-le să producă mai multe lacrimi. Cu această condiție, lipsa de lacrimi cauzează uscăciunea, disconfortul și ocazional vederea încețoșată. 

Pentru a crește acizii grași omega-3 în dieta dvs., includeți surse bogate, cum ar fi pește, semințe de in, semințe de chia, soia și nuci. Omega-3-urile pot fi găsite și în uleiurile de gătit cum ar fi canola și uleiul de măsline. 

Omega-3 acizii grași au proprietăți anti-inflamatorii și pot ajuta la prevenirea retinopatiei diabetice când este inclusă în dieta ta. Aceste grăsimi pot, de asemenea, ajuta persoanele cu boli de ochi uscat.

Tiamină

Tiamina sau vitamina B1 joacă un rol important în funcția celulară și transformarea alimentelor în energie. 

E posibil să fie eficient în reducerea riscului de cataractă.

Un studiu observațional de 2900 de persoane din Australia sugerează că o dietă bogată în tiamină reduce riscul de a dezvolta cataracta cu 40%. Acest studiu arată, de asemenea, că proteinele, vitamina A, niacinul și riboflavina pot proteja împotriva cataractei. 

În plus, tiamina a fost propusă ca un tratament potențial pentru etapele timpurii ale retinopatiei diabetice.

Un studiu clinic a constatat că 100 mg de tiamină administrată de trei ori pe zi a redus cantitatea de albumină din urină – o indicație pentru retinopatia diabetică la diabetul de tip 2. 

Sursele alimentare de tiamină includ cerealele integrale, carnea și peștele. În plus, tiamina este adesea adăugată la alimente, cum ar fi cerealele pentru micul dejun, pâinea și pastele. 

Dietele bogate în tiamină au fost asociate cu un risc redus de dezvoltare a cataractei. Suplimentele au fost, de asemenea, propuse ca o modalitate de tratare a retinopatiei diabetice.

Considerații finale

Cercetările sugerează că anumite vitamine și substanțe nutritive pot ajuta la prevenirea sau încetinirea progresiei mai multor condiții oculare diferite. 

Suplimentele pot fi benefice dacă bănuiți că pierdeți din oricare dintre aceste vitamine din dieta dumneavoastră. 

Cu toate acestea, consumul unei diete echilibrate bogate în fructe, legume, cereale integrale, proteine ​​și grăsimi sănătoase vă va oferi toate substanțele nutritive pe care ochii – și restul corpului – le au pentru o sănătate optimă.

Surse medicale:

  1. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminA-HealthProfessional/
  2. https://www.britannica.com/science/vitamin-A-deficiency
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25194611
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11438049
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7933422
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16380590
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8895822
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18249249
  9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11594942
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25591715
  11. https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-HealthProfessional/
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11006506
  13. https://academic.oup.com/ajcn/article/69/6/1086/4714888
  14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1985409
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1392884
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4508850/
  17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19237716
  18. https://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/riboflavin
  19. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Riboflavin-HealthProfessional/
  20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7234715
  21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25515572/
  22. https://ods.od.nih.gov/factsheets/Thiamin-Consumer/
  23. https://www.consumerlab.com/reviews/lutein_zeaxanthin_supplements_review/lutein/
(Visited 1.223 times, 1 visits today)

Related posts

Leave a Comment

Specify Facebook App ID and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Facebook Login to work

Specify Twitter Consumer Key and Secret in Super Socializer > Social Login section in admin panel for Twitter Login to work